“Maatwerk is de sleutel tot het aantrekken en behouden van talent”

Sollicitatie-expert en LinkedIn top voice Jesse Geul wil ooit zijn eigen bedrijf uitbouwen tot een club gelijkgestemden die op dezelfde manier naar ontwikkelingen op de arbeidsmarkt kijken. Voor Jesse, die zich dagelijks bezighoudt met recruitment en dan met name het sollicitatieproces is dat waarschijnlijk een minder uitdagende taak dan voor de gemiddelde werkgever.

In aanloop naar een training over het schrijven van wervende vacatureteksten voor het volledige team van Flexibility Limburg, had Paul een gesprek met Jesse over recruitment en de belangrijke overwegingen die werkgevers moeten maken bij het aantrekken van nieuw talent.

Paul Bergs: Wat zou je werkzoekenden willen adviseren?
Jesse Geul: “Voor werkzoekenden is het belangrijk om zelf in actie te komen en stappen te ondernemen om een baan te vinden. Als je passief blijft en geen actie onderneemt, zul je ook niet veel vooruitgang boeken. Wanneer iemand tegen mij zegt dat hij al 100 sollicitaties heeft verstuurd, weet ik zeker dat dit geen 100 kwalitatieve sollicitaties zijn. Het kan zijn dat ze lukraak hebben gesolliciteerd zonder de juiste aanhef en zorgvuldigheid. Wanneer ik dit opmerk, loop ik het risico om als kritisch of arrogant over te komen, maar het is natuurlijk wel de realiteit.”

Er wordt veel geklaagd door werkgevers over de wensen van jongeren. Hoe kunnen werkgevers daar het beste mee omgaan?
“Mensen hebben tegenwoordig verschillende behoeften en verlangens naast hun werk. Jongeren hechten veel waarde aan wat ze naast hun werk doen. Of dat nou een hobby of een sidehustle is. Werkgevers kunnen daarop inspelen door werknemers de vrijheid te geven om zelf hun werktijden te bepalen en te focussen op resultaten in plaats van gewerkte uren. Daarnaast is het belangrijk om werknemers te ondersteunen in hun ondernemerschap. Bij Google hebben ze bijvoorbeeld heel lang vastgehouden aan het concept van ‘20% time’, waarbij werknemers 20% van hun werktijd mochten besteden aan eigen projecten. Werkgevers die flexibiliteit en ruimte bieden voor persoonlijke projecten behouden een voordeel en kunnen zich aanpassen aan de veranderende wensen van werknemers.”

Geldt dit ook voor andere generaties? Wat kunnen werkgevers doen om de oudere generatie te betrekken?
“Zeker, de behoefte aan een goede werk-privébalans geldt voor alle leeftijden. Werkgevers hebben zowel jongere als oudere werknemers nodig en moeten ze op verschillende manieren benaderen. Wat jongere werknemers aanspreekt, zoals ruimte voor hobby’s of thuiswerken, kan anders zijn dan wat oudere werknemers belangrijk vinden, die bijvoorbeeld veel vaker hechten aan stabiliteit. Het is essentieel dat werkgevers dat meenemen in hun communicatie, vacatureteksten en sociale media-uitingen. Het sluit elkaar trouwens niet uit; werkgevers hebben beide generaties nodig. Je moet ze alleen wel op hun eigen toon en aanspreken en bieden wat ze belangrijk vinden. One size fits all werkt dan niet.”

Met andere woorden: alles draait om maatwerk.
“Absoluut. Elk individu is anders, en dat geldt niet alleen voor verschillende generaties, maar ook binnen dezelfde leeftijdsgroep. Werkgevers moeten maatwerk leveren om verschillende doelgroepen aan te spreken. Jongere werknemers hebben andere behoeften dan oudere werknemers, maar ook jongeren verschillen natuurlijk van elkaar. IT’ers willen heel andere dingen dan verplegers of marketeers. Het is dus belangrijk om flexibel te zijn en aan te sluiten bij de specifieke wensen en behoeften van verschillende kandidaten. Werkgevers moeten zich bewust zijn van de diversiteit en verschillende triggers die mensen hebben, en dit vertalen naar recruitment en HR-beleid. Maatwerk is de sleutel tot het aantrekken en behouden van talent.”

Wat zijn enkele aspecten die elke ondernemer op het gebied van werk en werknemers meteen kan verbeteren?
“Iedere ondernemer moet meegaan met de tijd. Wat tien jaar geleden werkte, kan nu verouderd zijn. Als je een nieuwe doelgroep wil aanspreken, is het noodzakelijk om te investeren in moderne aspecten zoals remote werken, ruimte bieden voor hobby’s, het toestaan van een eigen onderneming naast loondienst. En vergeet zelfontwikkeling niet en het belang dat steeds meer jongeren aan maatschappelijk verantwoord ondernemen hechten. Sommige bedrijven gaan al verder op dit gebied, terwijl andere nog niet zover zijn. En dat is prima. Maar ondernemers moeten er wel op letten dat ze ook de ‘oudere’ werknemers (bijvoorbeeld 50+) de vrijheid gunnen om op vrijdagen vrij te zijn of vanuit huis te werken. Het is niet alleen de jongere generatie die deze wensen heeft, beide groepen zijn belangrijk.”

Wat zijn jouw ambities en toekomstplannen voor je eigen bedrijf?
“Als alles mogelijk was, zou ik graag mijn eigen bedrijf verder ontwikkelen en laten groeien. Op dit moment ben ik actief als ondernemer in mijn eenmanszaak, maar mijn ambitie reikt verder. Ik zou graag echt een merk opbouwen. Het idee van een eigen club met mensen die dezelfde visie delen en samenwerken aan gemeenschappelijke doelen spreekt me enorm aan. Dat is iets waar ik de komende jaren zeker naartoe wil werken.”

Wat houdt je nu tegen dan?
“Ik ben breed georiënteerd binnen werving en selectie en vind alle aspecten ervan interessant. Op dit moment lopen mijn trainingen erg goed en is er veel vraag naar. Dit maakt opschalen mogelijk, wat betekent dat ik in de toekomst andere trainers zou kunnen inschakelen. Maar dan moet de vraag naar mijn trainingen wel blijven groeien. Op dit moment kan ik alle trainingsaanvragen gewoon zelf afhandelen. Pas als dat niet meer lukt, wordt het tijd om over uitbreiding na te denken. Mijn huidige focus ligt nu op het geven van de best mogelijke trainingen!”

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en job-opportunities!

Ik ben geïnteresseerd in: